Mi a véleményed? Szerintetek egy matektanárnak szigorúnak kell lennie ahhoz, hogy jól tanítson?
Gyakran hallom, hogy a szigorúság az egyetlen út a sikeres oktatáshoz, de én ezzel nem értek egyet. Én inkább a következetességre és az együttműködésre helyezem a hangsúlyt. Ebben a blogcikkben arról fogok beszélni, miért hiszem, hogy a szigor nem mindig vezet eredményre, és hogyan lehet másképp is hatékonyan tanítani.
A Szigorúság Hátrányai
Amikor egy tanár szigorú, gyakran azért teszi, mert úgy gondolja, hogy ez a legjobb módja annak, hogy fegyelmet és rendet tartson a tanteremben. Azonban a szigorúság sokszor inkább eltávolítja a diákokat a tanulástól és a tantárgytól. Ha a szigor nem hoz eredményt, előfordulhat, hogy a tanár leértékeli a diákokat, hogy kisebbítse a saját hibáit a tanításban.
Például volt tanítványom, Sára, mesélte, hogy korábbi magántanára azt mondta neki:
„Örülj, ha eléred a kettest…, de még az is nehéz lesz.„
Egy másik diák, Eszti, arról számolt be, hogy azt mondták neki:
„Nincs logikád az egészhez.„
Ezek az esetek nem a diákok képességeinek hiányáról, hanem a tanítási módszerek kudarcáról szólnak.
Amikor a szigorúság és az egyesek osztogatása sem működik, a tanár gyakran a diákokat hibáztatja a saját sikertelenségeiért.
Lenne mit mesélned neked is?
Az Együttműködés és Következetesség Erejével
Amikor én tanítok, inkább a következetességre és az együttműködésre helyezem a hangsúlyt. Figyelek arra, mikor kalandozik el egy diák, és ilyenkor megpróbálom megérteni, mi érdekli őt, mik a céljai. Hiszem, hogy ha valaki érzi, hogy megértik és támogatják, sokkal szívesebben tanul és jobban teljesít.
A következetesség nagyon fontos. Ez nem azt jelenti, hogy nem kell szabályokat és elvárásokat állítani, hanem azt, hogy ezek mellett mindig figyeljünk a diákok egyéni igényeire és érdeklődési körére is. Ha valaki elkalandozik, nem dorgálom le sosem, hanem külön beszélgetek vele, hogy megértsem, mi vonja el a figyelmét. Így könnyebb megtalálni a közös hangot és elérni, hogy a diák újra érdeklődjön a tantárgy iránt.
Tapasztalataim és Alternatív Megközelítésem
Az én tapasztalatom az, hogy az együttműködő tanítási módszerek sokkal hatékonyabbak. Amikor a diákok úgy érzik, hogy partnerként kezelik őket, és nem csak utasításokat kapnak, sokkal motiváltabbak és lelkesebbek lesznek. A figyelem és az empatikus hozzáállás segít abban, hogy a diákok a legjobb teljesítményüket nyújtsák. Nemcsak a matematikában, hanem az élet minden területén sikeresek lehetnek, ha érzik, hogy támogatják őket. A tanulás nem csupán a tananyag elsajátításáról szól, hanem a személyes fejlődésről is.
Hogy ez egy működő dolog, ékes bizonyíték, hogy Sára 3-asra, Eszter pedig 5-ösre érettségizett le, badarság volt minden szó, amellyel leértékelték a tudásukat.
Te mit gondolsz erről?
Mondd el a véleményedet a FB csoportomban itt!
Zárszó
A szigorúság helyett az együttműködés és következetesség sokkal hatékonyabb módszerek a matektanításban. Ha érdekel, hogyan lehet még sikeresebben felkészülni az érettségire, ajánlom figyelmetekbe érettségi felkészítőimet.