
„2025-ös érettségin sodrófával dobták meg a diákokat – legalábbis ők így érezték.” Egyetlen félreértett szó is elég volt ahhoz, hogy elakadjanak.
Sajnos könnyen beleeshetsz ugyanebbe a csapdába majd, ha nem megfelelő forrásból tanulsz.
Ezért most megmutatom neked, miért nem elég, ha egy tanár „érthetően fogalmaz” – és miért van óriási jelentősége annak, hogy az, aki segít, hogyan segít.
Erről szól ez az írásom.
A 2025-ös matekérettségi után megjelent egy cikk, amelynek címe:
Így szólt a feladat:
„Ábrázolja sodrófadiagramon ezeket az adatokat!”
A megadott számok:
50, 50, 55, 55, 55, 70, 70, 80, 80, 90, 110, 115, 130, 145.
És mégis: rengetegen elbukták.
Mert nem tudták, mi az a sodrófadiagram.
A legtöbben dobozdiagramként ismerik.
Van, aki hallotta már az angol nevét is: box plot.
De sodrófa?
A közösségi oldalak megteltek a döbbent kérdésekkel:
-
„Ez most komoly? Ez volt a feladatban?”
-
„Azt hittem, valami új dolog.”
-
„Tanultam dobozdiagramot – de ezt így még soha nem hallottam.”
Pedig ez nem új kifejezés.
Csak az történt, amitől mindig is óvni szeretnélek téged a jövőben, hogy:

Sokan – lehet, te is – évekkel, évtizedekkel ezelőtt hagyták ott a sulit, és az összes fontos szakkifejezés a múltban maradt.
Azt hiszed, hogy felkészülés gyanánt:
-
„Majd megnézek pár YouTube-videót.”
-
„Keresek egy magántanárt, aki nem beszél bonyolultan.”
-
„Csak egyszerű magyarázat kell – az elég lesz nekem.”
De nem elég. Sőt – ez veszélyes.
A többség nem neked készült.
Akik most is tanulják. Akiknek még frissek a fogalmak és „rémlik” és beugrik.
Sokan simán megoldották volna ezt a példát (írták) – de elég egy félreértett szó, és mehet a kukába egy teljes feladat.
Mint most.
4 pont, amire égetően szükséged lett volna.
És ez a példa volt az egyik legkönnyebb az egész érettségiben!
És tudod, mi ebben a legszomorúbb?
-
Lesz, aki nem azért bukott el, mert nem tanult.
-
Nem azért, mert nem értette volna a statisztikát.
Hanem mert senki nem mondta neki: a sodrófadiagram = dobozdiagram = box-plot
És ez semmi máson nem múlik, csak a szóhasználaton és hogy valaki erre felhívja a figyelmet.



És hadd kérdezzem meg:


Ha nem kaptál ilyen tanítást, akkor nem a te hibád, ha elakadtál.
Vagy azé a rendszeré, ami nem készített fel az érettségi szóhasználatára.
-
Egy jó oktató előre tudja, mik azok a szavak, amik zavart kelthetnek.
-
Nem kerüli a szakszót – de mindig azonnal érthetően magyarázza. Konyhanyelven elmagyarázza a szakkifejezést is, de aztán beépíti a mondatba és visszamondatja veled!
-
És nem vakon gyakoroltat – hanem csak akkor, ha már van mit gyakorolni.
Ezt a módszert én úgy hívom: fogalomépítő kontroll.
Ez nem szótárazás.
Ez tudatos, biztos alap, amin a feladatok megállnak.
régóta nem tanultál matekot,
sokszor hallottad, hogy „nincs agyad hozzá”,
kevés az időd, nem fér bele még egy csalódás.
Gondold végig:
-
Használt már olyan szót a tanárod, amit nem értettél?
-
Sok a szakszó, vagy túl kevés?
-
Voltál már olyan magántanárnál, amelyik nem hozott eredményt? Miért szerinted?
Ezért ne csak tanárt válassz – rendszert válassz.
Olyat, ahol:
ismerik az érettségi nyelvét,
tudják, mit hol lehet félreérteni,
és segítenek nem csak megoldani –
hanem érteni, mit kérdeznek.